Mat & sovrutiner

Jag fick en kommentar på bloggen som jag tänkte svara på i ett inlägg. Kommentaren var angående Adrians sömn och matvanor.
 
Från födseln till ungefär att Adrian blev sex månader sov han med oss. Jag älskar sova för mycket för att gå upp på nätterna och amma. Därför var det så smidigt att ha han bredvid sig för då kunde jag amma i sömnen utan att vakna. Nöjd mamma och nöjd bebis! Vid sex månaders ålder började vi att lägga över honom i hans egna säng som vi flyttade in till vårt rum när han hade somnat. Han vaknade till lite ibörjan men jag envisades med att lägga ner han i hans säng igen så fort han hade somnat om i min famn. Det tog två - tre dagar men sen började han gilla sin säng. När han sov på dagarna började jag lägga ner han i hans säng också trots att det inte rekommenderades eftersom dem alltid skulle förknippa sin säng med natt. Det förstår inte jag riktigt, kan han inte förknippa all sömn med sin säng? Jag ville att han skulle se sin säng som en trygg och rofylld plats oavsett tid på dygnet. Jag har inte följt någon utav rekommendationerna utan har gjort det som har passat oss bäst. Trots att jag ammade honom till sömns (rekommenderades verkligen inte) hade jag inga problem att sluta med det vid sex månader. Jag bytte bara ut sista amningen mot en flaska ersättning eftersom jag upptäckte att han blev mycket nöjdare. Han behövde inte suga sig trött och kanske inte få i sig tillräckligt för natten. Så det blev en flaska ersättning (200 ml) och sedan började jag lägga ner han i sin säng direkt istället för att natta han i vår säng och sedan flytta över honom. Jag satt vid hans sida tills han somnade. Ibörjan var det lite protester och jag blev tvungen att ta upp honom för att lugna ner honom och sedan börja på nytt men det gick till slut och nu går han som en liten klocka tills för några dagar sen då han började sova lite oroligt igen och vakna till på nätterna. När han hade vant sig att sova i sin säng vaknade han till vid elva för en flaska ersättning och sedan sov han till sju på morgonen men nu vaknar han till vid tre tiden, fem tiden och sex tiden. Då tar jag upp honom och vaggar honom lite för att sedan lägga ner han igen. Jag googlade lite och det stod att dem kan drabbas av separationsångest mellan sju - nio månader så det kanske är det som är problemet men jag vet inte riktigt och längtar tills han börjar sova hela nätter igen. 
 
Amma har han slutat med, han ville helt enkelt inte längre och jag klagar inte (pumpa ur gick inte för mig, det kom knappt något). Så jag har helammat tills att han var sex månader för att sedan amma morgon och mellanmål tills det att han blev sju månader. Smakportioner började vi med när han var sex månader och det var inga stora protester men ibland kan han säga ifrån då han vill att det ska smaka lite sötare. Då brukar jag toppa några tuggor med pyttelite frukt puré. Jag ökade hans portioner i lite snabbare takt än det som rekommenderas och det  resulterade i att han åt två riktiga portioner mat om dagen någon vecka efter att han blev sex månader. Nu när han är sju månader äter han tre riktiga mål/portioner per dag, ett mellanmål och ersättning. Hans mat lagar jag själv och då ångkokar jag den, mosar allt med en stavmixer, tillsätter rapsolja och späder med lite vatten från ångkoket. Maten portionerar jag i matlådor och barnmatsburkar som jag sedan fryser ner. 
 
Så här ser en dag ut hos oss:
 
07.00 Vaknar och får en flaska ersättning, 200 ml, rapas, byter blöja, borstar tänder och tvättar ansiktet.
09.00 En portion gröt 1 dl med 2 tsk fruktpuré och vatten.
09.15 Sover ca 1-1,5 timme. 
10-10.30 Vaknar, jag tar av pyjamasen och klär på honom. 
12.00-12.30 Lunch, lagad mat som tinats, ca 1 dl - 1,5 dl med 1-2 tsk fruktpuré och vatten. 
13.00 Sover i ca 1 timme.
15.00 Mellanmål, en flaska ersättning 200 ml och lite frukt (ibland bara ersättning och ibland bara frukt)
16.00-16.30 Sover ca 1-1,5 timme
17.30-18.00 Middag, lagad mat som tinats, ca 1 dl - 1,5 dl med 1-2 tsk fruktpuré, D-vitamin droppar och vatten. 
18.45 Byter blöja, borstar tänder, smörjer in och sätter på pyjamas.
19.00 Går in i rummet och släcker, får en flaska ersättning (200 ml), rapas och läggs sedan ner i sängen medan han fortfarande är vaken, in med nappen och oftast lägger han sig på sidan och somnar själv på en gång men ibland kan det hända att han har svårt att komma till ro så hjälper jag honom utan att ta upp honom. Jag sätter då på sängmobilen och försöker massera honom så att han slappnar av. Det tar då sin tid men till slut somnar han.
00-01 Vaknar för en flaska ersättning (165 ml) men den ska bort nu.
 
När han ska sova på dagen går vi in till rummet och där vaggar jag honom till sömns i famnen i någon minut. Lägger sedan ner honom i sin säng. Dem dagarna jag badar honom gör jag det vid 18.00 efter middagen. Jag badar inte honom varje dag eftersom huden torkas ut då. Däremot duschar jag hans rumpa varje gång det har skett nr 2. Badar gör vi 2-3 ggr i veckan. 
 
Självklart diffar man ibland speciellt om han har blivit sjuk men oftast följer han själv det här schemat och då är dagarna jätte bra utan gnäll. Han gillar sina rutiner med andra ord och kan ställa till liv om dem inte följs. 
 
Jag hoppas att du fick svar på dina frågor Emma annars är det bara att fråga på ;) Nu har jag suttit med det här inlägget i exakt en timme så jag är nästan säker på att jag har fått med allt.
 
 
 
 
1 Emma:

skriven

Tack tack! Fanns supermånga bra tips som jag ska ta tillvara på. Jag märker när jag läser att rutiner under dagen är en bristvara hos oss. Ska testa det med att låta henne sova i sängen under dagen (hon sover antingen alltid på mig eller i vagnen!) samt ge henne mer riktig mat. Vi går också igenom en rätt grov separationsångest så allt är lite extra tufft här med.
Tack för allt tid du la ner på detta, kul och intressant att läsa hur andra har det!

Svar: Så var det hos oss också men sen jag införde rutiner är det guld här hemma. Gnället är borta och han mår mycket bättre när hans behov hela tiden är tillfredsställda. Mera riktig mat tycker jag verkligen, dem blir tydligen mättare och nöjdare då (låter logiskt när man säger det högt) Ja absolut det tycker jag också ;) Hoppas det blir som ni vill ha det :) Kram
Daniella Rosengrip

Kommentera här: